Home

Vanmiddag lag er nog een halve prei en een paar uien. Restjes opgebruiken dus, heerlijk vind ik dat. Ik herinnerde me een prei-kikkererwtensoep van Jamie Oliver die ik ooit gemaakt had en die goed in de smaak viel. Ik besloot me daarom te baseren op die groente-peulvruchtensoep: vitaminen en proteïnen in een.

Het idee heb ik dus bij de populaire Britse kok gehaald, maar de enige overeenkomst in het resultaat was de prei. En de simpliciteit misschien. De soep bestond namelijk uit niets meer dan ui, prei, rode bonen (de voorraadkast had geen kikkererwten meer te bieden) en wat laurier, nootmuskaat, peper en zout. Zo simpel kan lekker zijn. Nog wat parmezaanse kaas en lente-ui uit de tuin erbovenop en klaar.

Afbeelding

Ik liet voor de afwisseling de alledaagse boterhammekes aan de kant liggen en maakte crackers in de plaats. Deze crackers zijn gemaakt van enkel zaden, noten en kruiden en zijn daarom vooral populair bij veganisten en mensen die lijden aan gluten intolerantie.  Ik koos vandaag voor chiazaad, lijnzaad, zonnebloempitten, sesamzaad en cashewnoten. De helft van de crackers bracht ik op smaak met een kruidenmengeling die ik 3 jaar geleden op een marktje in Tsjechië kocht. Vraag me niet wat erin zat, maar het smaakte in elk geval mediterraans. Voor de andere helft koos ik voor Furikake, een kruidenmengeling die gebruikt wordt in de Japanse keuken.

Afbeelding

 

Alleen zaden en noten, hoe plakt da dan? Wel, door wat water toe te voegen aan de zadenmengeling, worden de chiazaadjes week (slijmerig, als je wil) en zorgen ze voor binding. Je stort het mengsel dan simpelweg op een bakplaat en bakt ze zo tot crackers. Het idee komt van hier: http://ohsheglows.com/2012/01/31/endurance-crackers/

Lactosevrij, glutenvrij, suikervrij, wat je maar wil. Gezonder kan haast niet.

AfbeeldingAfbeeldingDSCN5737

DSCN5738DSCN5739Afbeelding

RECEPT

CRACKERS

Ingrediënten
– 1/2 kopje chiazaadjes
– 1/2 kopje zonnebloempitten
– 1/2 kopje lijnzaad
– 1/2 kopje sesamzaad
– 1 kopje water
– 1 teen look, fijn geraspt
– 1 kleine ui, fijn geraspt
– een ruime snuf zout
– kruiden naar keuze (mediterraanse, komijn en cayenne,…)

Bereiding
– Verwarm de oven voor op 165°C
– Meng het water met de look en ui.
– Voeg alle zaden en pitten toe en meng goed onder mekaar.
– Kruid met zout en andere kruiden en meng nog eens goed. Ondertussen is het mengsel wat slijmerig geworden, dat komt door de chiazaadjes.
– Verdring de gedachte dat je vogelzaadbolletjes aan het maken bent en stort het mengsel uit op een bakplaat met bakpapier.
– Strijk de massa plat over heel de bakplaat met de achterkant van een lepel tot het overal even dik is.
– Schuif in de oven en haal de plaat er na 30 minuten uit.
– Snij de crackers (ze zijn nu nog zacht) met een groot mes of pizzasnijder in stukken en draai ze om.
– Zet terug in de oven voor nog eens 30 minuten. Ga wel na 20 minuten al eens kijken. Als ze goudbruin zijn, zijn ze klaar.
– Haal uit de oven en laat afkoelen.
– Eet bij de soep, smeer er hummus of kaas op of neem mee als tussendoortje.

Geef een reactie

