Home

Ontbijt: met voorsprong mijn favoriete maaltijd van de dag. De dag beginnen met een uitgebreide, gezonde maaltijd is voor mij op zich al een reden om op te staan. Door de dag meteen stevig te beginnen, heb je de hele dag energie en kan je het avondeten beperken tot een kleinere portie. Zoveel energie heb je namelijk ook niet meer nodig om een paar uur later je bed in te kruipen. Als dat ontbijt dan ook nog eens bestaat uit fruit, groenten, noten en wat trage koolhydraten, is een energieke dag helemaal verzekerd.

Ik ben trouwens grote fan van ontbijtjes in Azië die meestal voor ons niet echt kwalificeren als ontbijt. Denk aan noedelsoep in Vietnam, dal baht (rijst, groenten en linzen) in Nepal of groentencurry in India. De meesten onder ons denken zolang er nog prut in hun ogen zit liever niet aan zulke hartige maagvullers, maar ik vind het zalig. In elk geval een pak beter dan de suiker-snelle-koolhydraten-en-zuivel-bommetjes waar wij hier in België tijdens de vroege uren ons lichaam mee belasten. Al moet ik toegeven dat één deel van mijn lichaam wel geniet van zulke ontbijtjes: mijn smaakpapillen. Lekker toch, croissants, koffiekoeken en boterhammen met chocola. Moet kunnen af en toe. Laat maar komen dus, die ontbijtbuffetten.

En vandaag hoefde ik er niet eens een pot voor op het vuur zetten of een uitstap naar de bakker voor te maken. Alles wat we moesten doen was op onze luie kont zitten en genieten. Deze twee dames zorgden daarvoor:

Afbeelding

Lenie en Katrien organiseerden namelijk een ontbijt voor het goede doel. Samen met Lisa en mijn mama schoof ik dus mijn voeten onder tafel en genoot ik van fruit, broodjes, croissants, quiche, koffie en nog veel meer. Klassiek, en erg lekker.

AfbeeldingAfbeelding

 

Een gerechtje dat echter wat extra aandacht verdient, was het dessert. Lenie is namelijk koningin in de dessertenkeuken en had een prachtexemplaar op tafel getoverd: frambozenbavarois en brownie met gekarameliseerde boekweit en aardbeien. Oh yes. Wat was dat ook alweer van die suiker-bommetjes tijdens het ontbijt vermijden? In dit geval niet. In dit geval beslist niet. Wat betreft de grootte van het ontbijt, deden we het dan wel weer goed. Uitgebreid was het zeker, goed bezig.

Afbeelding

Geef een reactie

