Home

‘Heavenly carrot cake baked oatmeal’ heet het originele recept. MOEST ik proberen.

Afbeelding

Havermout is één van de beste ingrediënten voor een stevig ontbijt. Het zit stampvol vezels en het zorgt ervoor dat energie traag vrijgegeven wordt in je lichaam. Daardoor gaat je suikerspiegel niet plots omhoog en weer omlaag, maar blijft die voor minstens een paar uur stabiel. Kleine hongertjes of hunkeringen naar suiker blijven zo uit. Gooi nog wat noten en vers fruit door je havermoutpap en je zit helemaal goed.

Heerlijk, havermoutpap, en er is eindeloos mee te variëren. Maar vandaag mocht het wat meer zijn. Dit keer kwam er wortel bij kijken en ging de havermout in de oven in plaats van op het vuur of in de microgolf.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groente? Bij havermout zeg je? Jazeker. Klinkt misschien raar, maar denk dan aan bijvoorbeeld wortelcake, een dessert dat ons al lang niet meer de wenkbrauwen doet fronsen. En als dat in cake kan, dan kan dat ook zeker ook in een havermoutontbijt. Bovendien zitten in groenten nog wat minder suiker dan in fruit, wat het dan nog net dat ietsje gezonder maakt. En avontuurlijker, daar houden we ook van.

Deze variatie op havermoutpap wordt gebakken in de oven, waardoor alle ingrediënten ruim de tijd krijgen om hun smaak vrij te geven en er bovendien wat krokante kantjes gevormd worden. Naast havermout, wortels en melk (ik koos voor soja), zorgen vooral de kaneel en verse gember voor een overheerlijke smaak. Het warme van de kaneel en het pittige van de gember gaan zo ontzettend goed samen! Honing en rozijnen zorgen dan nog voor zoetigheid en de noten geven het ontbijt wat krokantheid. Ik wist al voor ik de havermout nog maar uit de kast gehaald had, dat dit een winner zou worden. En dat werd het. De hemel in een potje. Mijn dag is weer goed begonnen.

Afbeelding

Ik volgde grotendeels het originele recept van Oh She Glows (http://ohsheglows.com/2014/03/19/heavenly-carrot-cake-baked-oatmeal/). Ik verving wel de amandelmelk door sojamelk en de maple syrup door honing omdat ik dat nu eenmaal in huis had. In plaats van walnoten gebruikte ik een notenmengeling, want wat variatie kan geen kwaad. Ik voegde ook nog wat lijnzaad toe, want daar worden mijn darmen blij van. En tot slot bakte ik de havermout in individuele potjes, omdat ik vanmorgen op mijn eentje van het ontbijt mocht genieten (gelukkig kan ik mijn enthousiasme hier nog kwijt). Ben je niet alleen, gooi het dan allemaal samen in een grote schotel, altijd fijner om samen uit een pot te eten! En zo heb je weer wat minder afwas.

Afbeelding

Ik ben helemaal fan van dit hemelse goedje en denk nu al aan variaties. Volgende keer lepel ik er nog wat sinaasappelschil door. En als er geen wortels in huis zijn, smaakt het vast ook heerlijk met appel, peer of zelfs courgette. Wat chocola of cacao nibs erdoor en dan is het helemaal genieten.

 

RECEPT (6 porties)

Ingrediënten 

 

  • 2 1/4 cup* havermout
  • 1 1/2 theelepel kaneel
  • 1 1/2 theelepel bakpoeder
  • 1/4 theelepel zout 
  • 1 1/2 cups geraspte wortel
  • 2 1/2 cups melk (koe-, soja-, amandel-, rijst-, wat je maar wil)
  • 1/3 cup honing 
  • 1 1/2 theelepel geraspte verse gember
  • 1/4 cup rozijnen
  • 1/2 cup gehakte noten

Bereiding

 

  • Verwarm je oven voor op 190°C. Je ovenschotel of vuurvaste potjes invetten kan, maar is niet noodzakelijk.
  • Meng de havermout, kaneel, bakpoeder en het zout (en een handje lijnzaad, als je wil) in een grote kom.
  • In een kleine kom meng je de vochtige ingrediënten: geraspte wortel, melk, honing en gember.
  • Voeg de vochtige ingrediënten toe aan de droge en meng alles goed onder elkaar.
  • Giet het mengsel in de ovenschotel of vuurvaste potjes en druk het wat naar beneden met een lepel zodat de havermout goed ondergedompeld is. Strooi de rozijnen en gehakte noten erover.
  • Schuif in de oven en bak een half uurtje. Mijn potjes hebben er 20 minuten in gezeten, als je het geheel in één schotel bakt, heeft die waarschijnlijk zo’n 35 minuten nodig. Maak je geen zorgen als je havermout er dan nog vochtig uitziet, de melk zal nog wat verder opgenomen worden wanneer het afkoelt.
  • Laat wat afkoelen voor je je tong verbrandt. Als je wil kan je er bijvoorbeeld nog wat yoghurt bij eten, of wat fruit. Mag het wat zoeter? Giet er dan nog wat extra honing over.

Ik lepelde een potje leeg toen de stoom er nog uit kwam, maar op kamertemperatuur of gekoeld zijn ze ongetwijfeld ook lekker. Smakelijk!

*Een cup, hoeveel is dat nu? Tegenwoordig gebruik ik schepjes (uit Dille&Kamille) waarop het volume in cup is aangeduid. Maar als je die niet hebt, 1 cup is ongeveer een klein kopje. Zolang je dan voor je hele recept datzelfde kopje gebruikt, komt het ook wel goed!

 

 

2 thoughts on “De hemel in een potje

Geef een reactie

