Home

Even terug de tijd in naar Laos voor deze verse loempia’s. Eigenlijk zijn ze Vietnamees, maar in Vietnam ben ik niet geweest en in Laos heb ik ze een maand geleden ook vaak gegeten. Vooral dan in Luang Prabang, een toeristische stad in het Noorden van Laos. De tekenen van de Franse kolonisatie zijn vooral in deze stad nog erg duidelijk. Over vind je Franse bakkerijtjes en de kraampjes met baguettes en crêpes staan er op elke straathoek. Ik vond zelfs een gegrilde camembert op het suggestiebord van een restaurantje! Hoewel vele toeristen er genoten van hun croissant met cappuccino of zelfs een glaasje Bordeaux, probeerde ik toch te weerstaan aan de geur van vers gebak en bleef ik zoveel mogelijk trouw aan de Aziatische keuken (ook ik heb me echter wel eens laten verleiden, hoor). 

Een klein steegje, vlak naast de avondmarkt, vertegenwoordigde gelukkig het paradijs der Aziatische cuisine, met vegetarische buffetten, die even mooi waren dan smakelijk. Nog geen euro betaalde je voor een bord, dat je zo vol mocht proppen als je maar wilde. Er liepen daar een paar bijzonder getalenteerde stapelaars rond. De tafels zaten altijd boordevol en zelfs om het steegje door te lopen, was het een schoudergebots en teengetrap. Maar overdag was het er leeg. Overdag vond je er geen schotels of barbecues en er liepen meer kakkerlakken rond dan mensen (die eersten zag je natuurlijk ook enkel in het daglicht). 

AfbeeldingAfbeelding

Er was echter 1 iemand die zich de hele dag vrolijk in het steegje bevond. De hele dag door verkocht de dame verse loempia’s en Alex en ik gingen er keer op keer weer naartoe. Zó lekker waren ze. Bij je bakje loempia’s kreeg je dan een zakje pindasaus, steevast vergezeld van een aanstekelijke glimlach. Geïnspireerd door de lekkernij en haar maakster, besloot ik mij ook aan dit werkje te wagen. 

Afbeelding

Bij loempia’s denk je aan een vettige gefrituurde massa deeg, gevuld met een beetje groenten. Deze verse, rauwe variant is echter iets totaal anders. Verse groenten en kruiden worden samen met gekookte noedels en tofu in een rijstvel gerold en zo opgegeten. Ze worden dus niet gefrituurd of zelfs gebakken, maar enkel gedipt in een sausje. In de loempia’s van het dametje in Laos zat geen tofu, maar een stukje omelet, ook erg lekker. Ik gebruikte gerookte tofu, die heeft een erg lekkere smaak. Als je gewone tofu gebruikt, zou ik hem eerst marineren, want tofu op zich heeft maar weinig smaak. Met de verse kruiden kun je uiteraard variëren, maar ik volgde de loempiadame en ging voor koriander en munt. 

AfbeeldingAfbeelding

En dan de saus, die is van groot belang! De loempia’s kunnen namelijk wel een smaakboost gebruiken. Wat er normaal gezien in de pindasaus gaat, daar heb ik geen idee van, maar ik maakte mijn eigen versie en die was bijzonder geslaagd. Al zeg ik het zelf. Qua kleur kan het beter, ik heb al aantrekkelijkere sausjes gezien, maar de prachtige kleuren van de loempia’s maken dat gelukkig helemaal goed. Samen maken ze een heerlijk licht en fris gerechtje, take-awayproof en een ideaal hapje om te delen. 

Afbeelding

 RECEPT

Ingrediënten

Voor de springrolls (10 stuks): 
– 10 rijstvellen 
– 50 gram rijstnoedels
– 1 pakje gerookte tofu (200g), uitgelekt 
– 1 paprika (puur voor de mooie kleur: liefst rood) 
– 1 grote of 2 kleine wortels
– 200 gram sojascheuten 
– een bosje postelein/spinazie/veldsla
– handvol verse munt- en korianderblaadjes 

Voor de saus: 
– 1 eetlepel tahin (sesampasta) of pindakaas 
– 1 eetlepel vissaus (sojasaus voor de veggies) 
– 1 eetlepel sesamolie 
– een handvol pindanoten, geplet in de vijzel
– sap van ½ tot 1 limoen 
– 1 theelepel suiker 
– gedroogde chilivlokken naar smaak (chilipoeder of verse chili kan ook) 
– 1 eetlepel fijngesneden lente-ui

Bereiding

Maak de saus: 
– Meng de sesampasta, vissaus, sesamolie, pindanoten en het limoensap. 
– Op dit moment is de saus best zuur. Geen paniek, de suiker zal die zurigheid neutraliseren. Maar overdrijf niet, de saus mag niet zoet worden. 
– Voeg de lente-ui en chili toe, afhankelijk van je pikantbestendigheid (en die van je gasten).

Maak de loempia’s: 
– Kook de rijstnoedels gaar, giet ze af en houd ze meteen onder koud stromend water. Zorg dat je ze niet te lang kookt, rijstnoedels hebben maar een paar minuutjes nodig. 
– Schil de wortels en snij ze, net zoals de paprika in julienne (zoals ze dat dan zo mooi noemen), of ongeveer in de vorm van de sojascheuten (voor wie de vaktermen liever achterwege laat). 
– Snij de gerookte tofu in staafjes (die mogen wat dikker dan de sojascheuten) en bak in wat hete olie tot ze bruin kleuren. Ik bak de tofu graag vlak voor ik de loempia’s rol. Zo krijg je een combinatie van koud en warm in je mond. Heb je dat liever niet, bak ze dan op voorhand en laat afkoelen. 
– Nu wordt het leuk: rollen. Zorg ervoor dat al je ingrediënten binnen handbereik staan. Vul een schotel met warm water (lauwwarm, niet kokend) en zorg dat je voldoende plaats hebt om te rollen. 
– Dompel een rijstvel kort onder in het lauwe water. 2 seconden is lang genoeg. Leg het natte rijstvel vervolgens voor je, vul en rol. Zo doe je dat: https://www.youtube.com/watch?v=IfI1wMeDXhg  Succes! 

2 thoughts on “Back to Laos: verse loempia’s

  1. Ze zien er lekker uit Emma!! Ik heb ze dit weekend ook gemaakt, met hulp van een vriendin uit Maleisië, ze waren heerlijk! Ga ik zeker nog eens maken, lekker en makkelijk.

    Groetjes uit Australië!
    Anna

Geef een reactie

