Home

Tarwe, wat moeten we ermee? Gezondheidsinstanties raden ons vooral aan om volkorenproducten te eten en de witte varianten aan de kant te laten staan. Dat betekent dus tarwe, met de vliesjes nog rond de korrels. Daar zitten een hoop voedingsstoffen in, die er bij witte tarweproducten uit zijn. Bovendien heeft je lichaam meer tijd nodig om die koolhydraten af te breken, waardoor de energie langzamer vrij komt.

Dat verhaal kennen we ondertussen allemaal. Maar dan komt daar William Davis aanzetten met zijn boek Wheat Belly, of Broodbuik in het Nederlands. Volgens hem is tarwe de boosdoener die verantwoordelijk is voor onder andere obesitas, diabetes en huidziekten. Een volkoren boterham (waarvan iedereen dus zegt dat die zo gezond is) doet volgens hem je bloedsuikerspiegel meer stijgen dan een klontje suiker. Daardoor produceert je lichaam massa’s insuline, meer dan gezond is. Bovendien zou tarwe zich in de hersenen gedragen op een gelijkaardige manier als drugs en zo dus verslavend werken. Door tarwe uit je dieet te schrappen, verlies je volgens Davis gewicht en met bijvoorbeeld ontstekingen of darmproblemen zou het meteen beter gaan.

AfbeeldingAfbeelding

Ik neem voorlopig nog geen standpunt in. Met mijn beperkte kennis over het menselijk lichaam kan ik moeilijk objectief oordelen over zijn beweringen. Of tarwe vermijden een goed idee is, weet ik dus niet zeker. Maar het graan af en toe vervangen door een alternatief, zal zeker geen kwaad kunnen. We eten namelijk meer tarwe dan we denken. Brood, pasta, couscous, koekjes, crackers: allemaal tarwe. Gelukkig zijn er een hoop alternatieven en godzijdank kunnen we daar ook pannenkoeken mee maken!

In dit geval groene pannenkoeken, met een hartig beleg. In plaats van gewone bloem gebruikte ik boekweitmeel. Deze granenvariant is glutenvrij en daarom voor meer en meer mensen vriendelijker voor de darmen (en voor al de rest, als we broodbuikman mogen geloven). Boekweit kan je ook als graan kopen om te gebruiken zoals bijvoorbeeld couscous, maar vooral in pannenkoeken vind ik het lekker.

Afbeelding

De mooie groene kleur hebben de pannenkoeken gekregen door de gemixte spinazie, en een beetje bieslook, die ik door het deeg deed (nee, boekweit is niet groen). En voor erop koos is voor geitenkaas, rode biet en wat kiempjes die nog in de ijskast lagen. Daarop nog wat pompoenpitten en alles zit er alweer in: koud en warm, groen en rood, zacht en knapperig. Alles wat je op je boterham doet, kan natuurlijk ook op je hartige pannenkoek. Kaas, hummus, het kan allemaal. En zelfs zoet kan erbij. Ik smeerde bijvoorbeeld een laag tomatenconfituur, gemaakt door mijn mama, op mijn laatste pannenkoekje. Perfect nagerechtje.

Afbeelding

RECEPT

Ingrediënten

Pannenkoeken (10 stuks):
– 100 gram boekweitmeel
– 1 ei
– 2 handenvol spinazie
– een bosje verse bieslook
– water
– peper en (kruiden)zout
– vetstof om in te bakken (ik ging voor kokosvet)

Topping:
– 1 pakje geitenkaas
– 1 à 2 rode biet(en), gekookt of geroosterd
– een handvol kiemen
– een handvol pompoenpitten, geroosterd
– zwarte peper

Bereiding 

– Doe de spinazie en de bieslook met een kopje water in de blender of mix glad met de staafmixer. Leng aan met water tot 5 cl.
– Meng het meel met het spinaziemengsel en het ei tot een gladde massa. Het mag wat dikker zijn dan normaal pannenkoekendeeg. Kruid met peper en een behoorlijke snuf zout. Als je dat hebt, gebruik dan kruidenzout.
– Verhit kokosolie in een pan.
– Bak de pannenkoekjes één voor één in de pan tot ze een knapperig randje krijgen. Maak ze niet te groot! Boekweitmeel plakt (door de afwezigheid van gluten) minder goed samen dan gewone bloem, waardoor de pannenkoekjes makkelijker uit elkaar vallen. Maak je ze te groot, zijn ze dus moeilijker om te draaien.
– Brokkel ondertussen de geitenkaas in stukken, snij de biet in plakjes en rooster de pompoenpitten in de pan of de oven.
– Hou een pannenkoekenfeest.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s