Home

Het mag dan wel lente zijn, de ochtenden zorgen nog steeds voor rillingen van zodra ik de deur uit stap. Vanmorgen riep de zon echter om een ochtendwandeling. Samen met mijn mama trok ik mijn stapschoenen aan en wandelden we onszelf warm tussen velden, langs schapen en over bospaadjes. En omdat elke inspanning om energie vraagt, werd daar natuurlijk ook voor gezorgd. De energierepen die ik gisterenavond maakte, zijn 100% natuurlijk en super makkelijk. Het idee haalde ik bij de Nakd bars, energierepen die ook enkel met natuurlijke ingrediënten en zonder smaak- of kleurstoffen gemaakt worden.

Afbeelding

Dat kan ik ook, dacht ik. Ik maakte twee verschillende repen, allebei met een basis van dadels en cashewnoten. Aan de helft voegde ik sinaasappelschil en cacao toe en de andere kreeg een kokossmaakje. Ze zijn super lekker en 100x gezonder dan energierepen die je in de winkel koopt (behalve die van Nakd dan). Alweer een ontdekking om te koesteren. Ze hoeven trouwens niet enkel als energiereep te dienen. Rol er balletjes van of snij ze in blokjes en het zijn net pralines. Ideaal voor bij de koffie.

AfbeeldingAfbeelding

Of voor bij een kopje warme hazelnootmelk, vers gemolken. Want hoe heerlijk is een glas warme melk net na een wandeling in de koude ochtendlucht? De geur van de melk deed me meteen denken aan een bol pralinéijs van bij Ijs Anita (aahh, de zomer). Je eigen notenmelk maken is zelfs nóg makkelijker dan die energierepen van hierboven. Dit mooie filmpje van My New Roots heeft me overtuigd om het te proberen: http://vimeo.com/27840577

Afbeelding

Je laat noten (ik gebruikte hazelnoot, maar alles kan) een nachtje weken en gooit ze dan samen met water in de blender. Giet ze dan door een kaasdoek, als je dat hebt, en wat overblijft is heerlijk verse, romige notenmelk. Ik zeg kaasdoek, omdat dat hier in de kast lag, maar het kan ook anders. Naar verluid lukken nylon kousen ook (gewassen weliswaar) en als je het echt meent, kan je jezelf ook een notenmelkzak aanschaffen. Jazeker, dat bestaat.

Recht uit de ijskast is de melk uiteraard ook lekker. Of gebruik ze bijvoorbeeld bij je havermoutpap of ontbijtgranen. De notenpulp die in de kaasdoek overblijft nadat het vocht eruit is, kan je ook nog gebruiken. Die van mij staat te wachten om straks verwerkt te worden in een rabarbercrumble. Of dat een succes werd, laat ik jullie nog wel weten. En anders strooi je het over je ontbijt of ijsje of maak je er koekjes of cake van. Of energierepen natuurlijk ;-).

Afbeelding

RECEPT

Energierepen (10 stuks)

Ingrediënten
– 300 gram dadels (kies een zachte soort uit, zoals die dikke die je los koopt in Marokkaanse winkels)
– 100 gram cashewnoten
– geraspte schil van 1 biosinaasappel
– 1 eetlepel cacaopoeder + wat extra om erover te strooien
– 2 eetlepels geraspte kokos + wat extra om erover te strooien

Bereiding
– Hak de noten kort in een hakmachine en haal ze er weer uit.
– Ontpit de dadels en maal ze tot een pasta, ook in de hakmachine.
– Doe de dadels en noten samen in een kom en kneed tot een bal. Als je hakmachine groot genoeg is, kan je de dadels ook rechtstreeks bij de noten doen, van zodra die gehakt zijn en dan de machine nog eens laten draaien. Zo zitten de twee meteen onder elkaar en hoef je niet met je handen te kneden.
– Deel de bal in twee (enkel als je voor twee smaakjes gaat, natuurlijk). Kneed de sinaasappelschil en cacao onder één deel van het deeg, de kokos onder het andere deel.
– Bekleed twee bakjes (kan een ovenschotel zijn of bijvoorbeeld een leeg plattekaasbakje) met bakpapier en duw in elk bakje het deeg goed tegen de randen aan.
– Strooi nog wat cacao over het ene bakje, wat kokos over het andere. Druk aan.
– Zet een nachtje in de ijskast of een half uur in de diepvries en ze zijn klaar om in repen te snijden.
– Eet op en ga sporten

Hazelnotenmelk

Ingrediënten
– 1 kop hazelnoten
– 4 kopjeswater

Bereiding
– Laat de hazelnoten een nacht weken in water. Giet het weekwater weg en spoel de noten schoon.
– Doe de noten samen met 4 kopjes water in de blender en blend een 30-tal seconden.
– Trek een kaasdoek over een kom en giet de melk erdoor. Ik legde eerst een vergiet over de kom en trok de kaasdoek er dan over, zo bleef die beter liggen.
– Pers alle melk uit de kaasdoek en zet dan in de ijskast of maak een kopje warm.
– Hou de hazelnootpulp bij voor iets anders.

Geef een reactie

