Home

Een ideetje voor de notenpulp die overbleef na het noten melken; dat had ik jullie nog tegoed. Ik maakte er een rabarbercrumble van, volgens moemoe’s recept. Zij maakte het het vaakst met appels en de naam ‘crumble’ is waarschijnlijk pas een paar decennia later uitgevonden. ‘Zandappelen’ waren dat toen, en dat is het voor ons nog altijd. Mijn zus schreef toen ze klein was het recept over uit het kookboek van moemoe en dat zag er zo uit:

Afbeelding

Voor de verhoudingen van het zanddeeg, ging ik dat pareltje nog eens even opzoeken. Zalig, die ‘apels’ en vieze vlekken. Ik gebruikte wel minder suiker, ik verving de appels door rabarber (want die stond in de tuin te pronken) en de bloem door notenpulp. Zandrabarber, dat smaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RECEPT

Ingrediënten
– 75 gram notenpulp
– 50 gram boter, in dobbelsteentjes gesneden
– 40 gram + 2 eetlepels suiker
– 3 stengels rabarber

Bereiding
– Verwarm de oven voor op 180°C
–  Snij de rabarber in schijfjes en doe die in een taartvorm. Strooi er 2 eetlepels suiker over.
– Doe de notenpulp, suiker en boter in een kom en kneed tussen je vingers tot je een korrelig deeg krijgt.
– Verspreid de crumble over de rabarber en schuif in de oven voor een 30-tal minuten. De notenpulp krijgt wat sneller kleur dan bloem, dus ga op tijd een kijkje nemen en zet je oven eventueel wat lager.
– Geniet van je zandrabarber.

Geef een reactie

