Home

Paneer, een soort van kaas die niet smelt en voor mij vooral een herinnering aan mijn tijd in Nepal. In Kathmandu kwam ik wekelijks wel eens in mijn favoriete yoghurtwinkeltje, waar ik paneer voor het eerst over de toonbank zag gaan. ‘I don’t know’ antwoordde de verkoopster verlegen toen ik vroeg wat dat eigenlijk was, paneer.

Afbeelding

 

Het blijkt dus een soort kaas te zijn die vooral veel gebruikt wordt in de Indische keuken. De eerste keer dat ik het at, was ik meteen fan, hoewel de kaas op zich nu ook weer niet zó heel veel smaak heeft. Ik bestelde Palak Paneer (met spinazie is dat) en hoewel de garlic naan die erbij zat fantastisch was, was de palak paneer zowaar nog beter. Het is dus niet bij die ene keer gebleven. Maar hoewel ik iedere week mijn yoghurtwinkeltje passeerde, had ik zelf nooit met de kaas geëxperimenteerd. Vorige week kwam ik paneer echter tegen in de Aziatische supermarkt en een nostalgische bui verplichtte mij tot kopen. De ideale gelegenheid om mijn Taste of Nepal nog eens boven te halen, een kookboek met Nepalese gerechten dat ik ter plaatse kocht.

AfbeeldingAfbeelding

In het boek vond ik een recept voor Chhana-Kerau Tarkaari. Chhana is het Nepalese woord voor paneer, Kerau betekent erwtjes en Tarkaari geeft aan dat het om een groentengerecht gaat. Een stoofpotje van erwtjes en paneer dus. Eentje dat de Nepalese herinneringen tot in mijn keuken brengt, zalig. Als je naar de ingrediëntenlijst kijkt en denkt ‘die kruiden heb ik allemaal niet in huis, ze‘, ga dan vooral naar de winkel. Het zijn allemaal must-haves die vaak van pas komen.

Afbeelding

En voor erbij zilvervliesrijst. In een bolleke, want zo doen de Aziaten dat dan. Altijd al eens rijst in een bolleke willen serveren, eindelijk.

Afbeelding

RECEPT (4 porties)

Ingrediënten
– 200 gram paneer
– 2 uien, gesnipperd
– 3 teentjes look, gesnipperd
– 1 eetlepels verse gember, fijngesneden
– 2 tomaten, in kleine blokjes
– 300 gram diepvrieserwtjes, ontdooid
– vetstof om in te bakken (ik ben fan van kokosvet)
– 2dl yoghurt, gemengd met 1dl water
– 1 kaneelstok, in de lengte in 2 gesneden
– 2 laurierbladeren
– ½ theelepel hele komijnzaadjes
– ½ theelepel kurkuma
– 1 eetlepel gemalen koriander
– 1 ½ theelepel gemalen komijn
– 1 theelepel zout
– 1 theelepel cayennepeper
– handvol verse koriander, grof gehakt
– Zilvervliesrijst

Bereiding
– Verhit kokosvet (of wat je ook gebruikt) in een pan.
– Snij de panir in blokjes en bak goudbruin. Voorzichtig, ze kunnen al eens plakken.
– Haal de blokjes uit de pan en zet aan de kant.

– Zet de rijst op (zilvervliesrijst heeft tot 40 minuten nodig, dat is een pak langer dan witte rijst).

– Verhit kokosvet in de wok.
– Wanneer de pan heet is, voeg je de laurierbladeren, de kaneelstok en de komijnzaadjes toe. Bak een aantal seconden tot ze geur afgeven.
– Voeg de kurkuma toe, gevolgd door de ui, look en gember. Laat een dikke vijf minuten bakken, maar roer regelmatig.
– Zet het vuur wat lager en voeg de tomaten, gemalen koriander en komijn, zout en cayennepeper toe en meng goed onder mekaar.
– Zet een deksel op de pan en laat 5 minuten koken.
– Voeg het yoghurtmengsel toe en breng het geheel aan de kook.
– Voeg de erwtjes en gebakken panir toe en laat garen tot de erwtjes zacht zijn en de kaas de smaak heeft opgenomen. Af en toe roeren.
– Proef en voeg eventueel nog wat zout en cayennepeper toe.
– De saus mag redelijk dik zijn, maar heb je ze liever dunner, voeg dan wat water toe.
– Voeg de verse koriander toe.
– Voor een bolleke rijst: maak een kommetje aan de binnenkant nat. Vul met rijst en druk aan. Zet een bord op het kommetje en draai het geheel op zijn kop. Haal het kommetje eraf en hoop dat je bolleke niet instort.

Geef een reactie

