Home

Dinsdag is mijn favoriete dag en ik heb daar een heel goede reden voor. Dinsdag is namelijk groentepakketdag. Ik mag dan onze wekelijkse biogroentetas en biofruittas gaan oppikken bij de natuurwinkel. Voor ik de tassen mijn fietszakken in prop, trek ik er snel nog even de brief uit waarop staat wat er allemaal in zit die week. Of soms aan de kassa al, als de nieuwsgierigheid mij te veel wordt.

Afbeelding

Ik vind het zalig om recepten te bedenken rond de groenten die die week in je tas zitten. Anders kopen we toch weer allemaal gewoon massaal paprika’s en tomaten. Je bent eigenlijk een beetje verplicht om creatief te zijn, en daar hou ik van. Tegen het weekend is die voorraad vaak al uitgeput, dus dan kan ik wel weer volledig doen en kopen wat ik wil. Het is een mooie afwisseling.Deze week onder andere sla en champignons in de groentetas, peer in de fruittas, een restje feta in de koelkast. Ik ga voor champignons, omdat die kraakvers toch het best smaken. Die wortels en koolrabi’s bijvoorbeeld, die gaan nog wel wat langer mee.

Afbeelding Afbeelding

Voor de champignons ga ik ten rade bij de bijbel. Mijn bijbel. Veg!  heet die en het is een fantastisch boek. Het staat vol met eenvoudige, zalige groentegerechten en de puurheid straalt ervan af. Ik kon niet stoppen met lezen (prentjes kijken eigenlijk) toen ik hem voor het eerst in mijn handen kreeg en ik had hem al bijna uit nog voor ik aan de kassa geraakte.

Afbeelding

Mijn oog viel op de ‘paddenstoelen risoniotto’, waar ik mijn eigen versie van maakte. Het origineel smaakte vast ook zalig. Maar ik hou niet zo van room, dus paste ik het recept wat aan. Lekkere paddenstoelen zijn hier de essentie. En die had ik, dus het kon alleen maar lekker zijn. Dat was het ook. En voor de salade ging ik ten rade bij mijn eigen hoofd, daar kan ook al eens iets interessant uit borrelen. Feta en peer, dat werkt wel, zo blijkt. Twee gerechtjes naast elkaar werden het dus, samen klaar op nog geen half uur.

RECEPT

PEER & FETA SALADE

Ingrediënten 
– sla
– 1 peer, in fijne plakjes
– handvol feta, gebrokkeld
– handvol walnoten, grof gehakt
– 1 eetlepel vloeibare honing
– 1 eetlepel mosterd (liefst met zaadjes)
– 3 eetlepels olie (olijf-, of lijnzaad- bijvoorbeeld)
– 2 eetlepels citroensap
– peper en zout

Bereiding
– Leg wat sla in een kom en verdeel er de plakjes peer over.
– Strooi daarover de feta en walnoten.
– Klop alle overige ingrediënten tot een dressing en sprenkel die over de salade.
– Strooi nog wat vers gemalen peper over het geheel.

CHAMPIGNONPASTA

Ingrediënten
– scheut olijfolie
– bakje champignons (of maak het nog beter met echt smaakvolle -wilde- paddenstoelen)
– 1 teentje look
– paar takjes tijm
– 1 eetlepel balsamicoazijn
– als je wil: een scheut witte wijn
– peper en zout
– handvol verse peterselie, gehakt
– 2 eetlepels notenolie
– 100 gram pasta (risone of iets anders kleins)

Bereiding
– Kook de pasta beetgaar terwijl je de saus maakt.
– Snij de champignons in plakjes en verhit intussen de olie in een grote pan.
– Bak de champignons op een hoog vuur tot alle vloeistof is verdampt. Roer goed.
– Als je veel champignons gebruikt, bak ze dan in twee delen. Anders gaan ze stoven in plaats van bakken en je wil echt die gebakken paddenstoelensmaak hebben.
– Voeg de look, tijm (alleen de blaadjes van de takjes) en balsamicoazijn toe (en eerst de eerste lading champignons, indien je in twee delen gebakken hebt) en laat een paar minuten bakken, al roerend.
– Als je wil, voeg een scheut wijn toe. Laat koken toe die verdampt is.
– Kruid met peper en zout.
– Giet de pasta af (niet te zorgvuldig, een klein beetje kookvocht mag erin blijven) en giet bij de paddestoelen in de pan.
– Roer er de notenolie onder en bestrooi royaal met verse peterselie.
– Aan tafel past er een frisse salade bij, op een bord. In de zetel kan het ook best in een kom met een lepel: comfort food.

Geef een reactie

