Home

Onlangs zei iemand tegen mij: ‘als ik iets lees van Dorien Knockaert, moet ik aan jou denken’. Dat is nog eens een compliment. Dorien Knockaert, aka Jonge Sla (http://jongesla.com/), schrijft voor De Standaard, heeft een kookblog en is heerlijk onpretentieus. En is ze van Olen, ik van Mol. De Kempen, daar moet iets van verbondenheid in zitten.

Dorien houdt van goed eten, bewust en niet radicaal, maar met veel liefde. Daar hou ik van. Ze tovert met restjes en deelt mijn euforie over groenten uit eigen tuin. Wij zouden het goed met elkaar kunnen vinden. Nu had ik gisteren zin in soep (wie niet, het regent al de hele week), maar van geen enkele groente genoeg in huis om iets mee te doen van het genre wortelsoep bijvoorbeeld. Dat vraagt dus om restjessoep, ook wel minestrone genoemd. En laat Dorien nu net de ambassadrice van minestrone zijn.

Afbeelding

“Minestrone is altijd een gebeurtenis. Er gaan zoveel bonen, groenten en pastaschelpjes in, en hun som is altijd massaler dan je had verwacht. Het is uitdeelsoep, soep waaraan je iets beleeft. Soep waarmee je naar een vriendin fietst of die je opdringt aan de buurvrouw. Of soep waar je een week van eet “, zegt ze. Dat is allemaal even waar. Ik sloeg even haar boek ‘Goed eten’ open voor tips. Ze roept vooral op om te gebruiken wat je in huis hebt. Haar recept is dan eerder een formaliteit, hoewel ik er nog nooit eerder aan gedacht had om hierin gerookt paprikapoeder te gebruiken en ook haar oproep om je groenten eerst zo’n 45 minuten lang te laten stoven, is mijn soep ten goede gekomen.

Afbeelding

Ik had ook ineens zin om te bakken, dus maakte ik er broodstengels bij, om te soppen. Het basisrecept haalde ik hier: http://www.jocooks.com/bakery/breads/bread-sticks-grissini/. Alles wat met gist en rijzen te maken heeft, daar heb ik weinig verstand van, dus een bestaand recept is geen slecht idee. Maar qua kruiden gooide ik mijn creativiteit wel in de strijd. Verse tijm in het deeg, eentje met mosterdzaad en gerookte paprika, een andere met sesam. De lekkerste met roze peperbollen en opgedraaide met mosterdzaad en mosterdpoeder. Geslaagd experimentje.

Afbeelding

Alle kruiden en zaadjes die na het bakken op het bakpapier waren blijven liggen, plette ik samen met een bosje peterselie en olijfolie in de vijzel tot een soort pesto voor in de soep. Maar dan eigenlijk geen pesto. Hoera voor restjes opgebruiken. Dorien zou fier op mij zijn.

RECEPT

MINESTRONE

Zoals gezegd: een recept is hier eigenlijk amper nodig, laad je kasten uit. Maar toch, dit zat er bij mij in:

Ingrediënten
– 2 uien, fijn gesneden
– 2 wortels, in halve plakjes
– paar takjes tijm
– de stengels en blaadjes van 2 koolrabi’s (alle bladeren kunnen: spinazie, warmoes,…)
– 3 teentjes look, fijn gesneden
– 1/2 theelepel gerookt paprikapoeder/pimenton de la Vera
– 1 kleine courgette, in halve plakjes.
– 1 eetlepel tomatenpuree
– 1 1/2 liter boullion (ik had nog aspergekookvocht staan) of water met een bouillonblokje
– 1 blik witte bonen, uitgelekt
– handvol pasta (iets kleins: lettertjes, griekse pasta,…)
– olijfolie
– peper en zout

Bereiding
– Verhit wat olijfolie in een grote soeppot en stoof de uien en wortels. Zet het vuur niet te hard, ze mogen niet bruin worden.
– Hak de steeltjes van de koolrabibladeren (of wat je ook gebruikt) in stukken en voeg die aan de uien toe, samen met de look en het gerookt paprikapoeder, de takjes tijm (mogen in hun geheel), peper en zout.
– Voeg de courgette toe en stoof op een laag vuurtje tot de groenten goed gaar zijn, dat mag 45 minuten duren. Roer regelmatig eens om.
– Duw alle groenten aan de kant en smeer de tomatenpuree in het midden van de pot uit. Laat wat karameliseren, meng daarna weer met de groenten en laat zo nog even verder stoven.
– Voeg de bouillon toe en van zodra die kookt ook de pasta. Wanneer de soep opnieuw kookt, voeg dan de in stukken gehakte koolrabibladeren toe.
– Voeg wanneer de pasta zo goed als gaar is nog de bonen toe en kruid met peper, zout en gerookt paprikapoeder en (goede!) olijfolie.
– Laat liefst nog een nacht staan, want de tweede dag is minestrone altijd lekkerder.
– Serveer met een goeie toef pesto en een paar broodstengels.

PESTO

Mijn ‘pesto’ bestond uit alle overgebleven kruiden en zaden van de broodstengels, met wat olijfolie en een bosje peterselie in de vijzel. Lekker was dat zeker, maar ik verwijs jullie toch graag door naar die van Dorien, want hoe groot is de kans dat er ook juist peperbollen en mosterdzaad van jullie broodstengels af vielen?

http://jongesla.com/2010/08/14/peterseliepesto/

BROODSTENGELS

Ingrediënten
– 300 ml lauw water
– 1 theelepel suiker
– 2 1/4 theelepel gedroogde gist
– 400 gram bloem (ik gebruikte volkoren, wit kan ook)
– 3 eetlepels plantaardige olie (zonnebloem- of olijf- bijvoorbeeld)
– 1 theelepel zout
– smaakmakers: grof zout, tijm, roze peperbollen, paprikapoeder (al dan niet gerookt), sesam, mosterdzaad, rozemarijn, oregano,… Laat je gaan

Het werden echt belachelijk veel broodstengels (waar zat ik met mijn hoofd). De helft van het recept zal ook wel genoeg zijn, tenzij er 20 man komt eten.

Bereiding
– Klop in een grote kom het water, de suiker en de gist goed onder mekaar. Voeg 50 gram van de bloem toe en klop goed onder mekaar. Zet 10 minuten aan de kant, er zullen bubbels in het beslag komen.
– Meng het zout met de bloem en voeg die mengeling geleidelijk, al kloppend, aan het gistmengsel toe. Ga zo door tot je klopper niet meer door het beslag geraakt en stort het beslag dan uit op een bebloemd oppervlak.
– Begin het deeg te kneden (dat is heel plakkerig, zo hoort het) en blijf de overige bloem ondertussen geleidelijk toevoegen. Kneed een achttal minuten en leg de deegbal dan in een kom, die ingesmeerd is met olie. Het deeg is op dat moment nog altijd heel plakkerig. Dat mag zo, blijf geen bloem toevoegen. Leg een propere handdoek over de kom en laat 30-40 minuten op een warme plaats rusten.
– Verwarm de oven voor op 190°C.
– Eventueel: strooi wat verse of gedroogde kruiden (ik nam fijngehakte, verse tijm) over je deeg en kneed tot het in het hele deeg verspreid zit.
– Rol het deeg op een bebloemd oppervlak uit tot een paar millimeter dik en snij in repen van een halve tot een centimeter breed. Dat ging heel goed met zo’n pizzasnijder. Het deeg in stukjes verdelen en met de hand tot stengels rollen kan ook.
– Leg de stengels op een stuk bakpapier op de bakplaat en bestrijk met wat olie (anders blijven je kruiden en zaadjes niet plakken).
– Bestrooi met grof zout en alle andere smaakmakers die je wil. Vooral de gecrushte roze peperbollen waren een winner.
– Schuif in de oven tot ze bruin zijn, zo’n 15-25 minuten, afhankelijk van de grootte en dikte.
– Haal ze er niet te vroeg uit. Dan zijn ze niet krokant genoeg en worden ze meteen taai.  Laat afkoelen op een rooster.
– Serveer bij de soep, met een dipsausje, of gewoon zo.
– Bewaar (eens ze helemaal afgekoeld zijn) in een goed afgesloten doos.

2 thoughts on “Restjessoep met so(e)pstengels

Geef een reactie

