Home

Er is één voordeel aan regenavonden: bakken is dan extra leuk. Als het ’s avonds zo hard regent dat je nergens heen kan, vind ik het zalig om in de keuken te staan. Zeker omdat er grote ramen zijn om naar die regen te kijken. Maar ook omdat er verder niet veel te doen is, behalve tv-hangen.

Ik had die bewuste regendag al een paar wafels en wat chocola op en ik had dus mijn hoeveelheid rotzooi voor die dag wel gehad. Ik wilde daarom gezond bakken, maar dat is een uitdaging. Bijna alle klassieke recepten bevatten een overload aan suiker, boter en witte bloem en wanneer je iets klassieks zoals een cake of een muffin een gezonde twist wil geven, dan valt dat nog al eens tegen. Gezond, ja dat wil je wel, maar het moet toch zoet en sappig blijven. Niet altijd een succes, gezond willen doen.

Afbeelding

Maar nu was het wel een succes. Het werden volkorenmuffins met sinaasappelsmaak en pitjes. Het moeten de gezondste muffins geweest zijn die ik ook al at, en ze waren écht lekker. Vol met vezels door de volkorenbloem, de pitten en het fruit. Geen boter (en dus geen verzadigd vet), maar olijfolie. Geen suiker, maar agavesiroop (waardoor je bloedsuiker minder snel stijgt). En geen eieren, waardoor deze muffins helemaal plantaardig zijn en dus ideaal voor veganisten én voor onze ecologische voetafdruk. Die wafels en chocolade zijn meteen gecompenseerd.

Afbeelding

Bij deze heeft Sarah Britton haar heldinnenstatus maar weer eens bevestigd met dit recept. Hier vond ik het: http://www.mynewroots.org/site/2008/01/marvelous-muffins-2/

 RECEPT

Ingrediënten
– ½ cup* vers geperst sinaasappelsap (dat is ongeveer 1 sinaasappel)
– 1/3 cup olijfolie
– 1/3 cup agavesiroop (of ahorn- of honing)
– 2 eetlepels tahini (sesampasta)
– geraspte schil van 1 sinaasappel
– 2 cups volkoren bloem (ik nam half spelt, half, volkoren tarwe)
– 1 cup havermout  
– 1 theelepel bakpoeder
– 1 theelepel baksoda (natriumbicarbonaat)
– ½ theelepel zout
– 1 niet te grote appel, in kleine blokjes (of bessen, zoals in het originele recept)
– handvol zaden, pitten om erover te strooien (ik had sesam, pompoenpitten en zonnebloempitten)

*Een cup, hoeveel is dat nu? Tegenwoordig gebruik ik schepjes (uit Dille&Kamille) waarop het volume in cup is aangeduid. Maar als je die niet hebt, 1 cup is ongeveer een klein kopje. Zolang je dan voor je hele recept datzelfde kopje gebruikt, komt het ook wel goed!

Bereiding  
– Verwarm je oven voor op 180°C. Smeer je muffinvormpjes in met olie, of zet papieren vormpjes klaar.  
– Doe het appelsiensap, de olie, de siroop, de tahini en geraspte sinaasappelschil in een kleine kom en meng met een kloppen tot alles goed gemengd is.  
– Meng de bloem, de havermout, het bakpoeder, de baksoda en het zout in een grote kom en voeg daar het sinaasappelmengsel aan toe. Meng net genoeg zodat alles onder mekaar zit en schep er dan de appelstukjes of bessen onder.
– Vul elke muffinvorm voor ¾ met het beslag en sprenkel er wat zaden of pitten over. Ik kwam aan 16 muffins.
– Schuif in de oven en bak tot  je er met een tandenstoker in kan prikken en die er weer schoon terug uit komt, zo’n 20-25 minuten.
– Probeer je te bedwingen tot ze afgekoeld zijn, ze zijn dan lekkerder (maar dat is natuurlijk mijn eigen, bescheiden mening).

Geef een reactie

