Home

Raap, ik vind dat een heel mooie groente. Een beetje zoals radijs, maar dan in het groot. Er zijn verschillende soorten rapen en ze worden allemaal een beetje in de vergeethoek geduwd. Deze paars-witte knol, de meiraap, is nochtans heel lekker. Maar omdat ze in de vergeethoek zit, heb ik ze niet vaak in huis. Nu de wekelijkse groentetas voor twee exemplaren gezorgd had, kon ik dan ook moeilijk kiezen wat ik ermee wilde maken. Het zou namelijk weer een paar weken duren voor ik weer eens rapen ter beschikking zou hebben. Dus maakte ik er gewoon meteen twee verschillende dingen mee. Een stoofpotje met wortel en een chutney met appel voor daarbij, twee vliegen in één klap.

Afbeelding Afbeelding 

Ik heb graag altijd een chutney in huis en dat is niet moeilijk, want potjes chutney kan je weken- (of zelfs maanden)lang bewaren. Ik gebruik zo’n chutney eigenlijk zoals veel mensen mayonaise gebruiken (zowat bij alles dus). Vooral bij vegetarische balletjes of groenteburgers vind ik een zurige chutney heel goed passen. Maar ook bij boterhammen, warme gerechten of slaatjes past het vaak heerlijk. Het is ook een uitstekende manier om een teveel aan groenten op te werken (er zijn nu eenmaal maanden waarin bepaalde groenten onverbiddelijk geoogst moeten worden). En zo heb je ook in de groentearme maanden altijd een portie vitaminen opzij staan. Ja, in de supermarkten heb je natuurlijk altijd alles, ik weet het. Maar meer en meer mensen snakken toch weer naar een eigen tuin, en dat vind ik een heerlijk romantische gedachte. 

Afbeelding Afbeelding

Ik maakte dit keer eentje met raap en tijm (omdat dat ook in mijn stoofpotje terug kwam) en zorgde voor wat pit door de roze peper en wat zoetigheid door de appel. Dat bleek een uitstekende combinatie; potje 1 was meteen leeg gelepeld. Het bord van de avond werd een kwartet van zoet (stoofpotje), zuur (chutney), zout (gerookte tofu met sojasaus) en neutraal voor de balans (speltkorrels). Een kwartet van smaken, precies de menukaart van een overdreven chique restaurant. 

Afbeelding

RECEPT

STOOFPOTJE

Ingrediënten  
– olijfolie
– 2 uien, in blokjes
– 1 raap, in blokjes
– 2 à 3 wortels, in blokjes
– een paar takjes verse tijm
– peper en zout

Bereiding
– Verhit olie in een pot en stoof er de uien een 5-tal minuten in.
– Haal intussen de blaadjes van de takjes tijm, of laat ze heel en vis ze er later op je bord uit, even goed.
– Voeg de rest van de ingrediënten toe, draai het vuur laag en laat met het deksel op minstens een half uur traag garen. Roer af en toe eens om.
– Proef en voeg eventueel peper en zout toe.
– Als het goed is, is je stoofpotje lekker zoet geworden. Heerlijk met een zurige chutney, zoutige gerookte tofu (eerst goudbruin bakken in olie en dan de pan blussen met sojasaus) en neutrale granen zoals tarwekorrels of spelt.

CHUTNEY

Ingrediënten  
– 1 appel, in blokjes of staafjes
– 1 raap, in blokjes of staafjes
– eetlepel roze peperbollen (licht gekneusd in de vijzel)
– paar takjes verse tijm
– 50 ml appelazijn (andere azijn, als je die niet hebt)
– 2 eetlepels bruine suiker
– snuf zout

Bereiding
– Doe alle ingrediënten in een potje en breng aan de kook.
– Laat op een zacht vuurtje sudderen tot het eruit ziet zoals jij wil. Van mij mag je alle stukken nog duidelijk zien zitten en er mag nog wat bite aan zitten. Een half uurtje was daarom genoeg. Heb je de chutney liever als een sausje, dan mag hij zeker een uur pruttelen.
– Giet de chutney wanneer hij nog warm is in schone potten en sluit af. Als je van plan bent de chutney lang te bewaren (tot een paar weken lang), steriliseer dan je potten vlak voor het vullen door ze in een pot kokend water een kwartier te laten dobberen.
– Laat eerst op kamertemperatuur komen en bewaar dan in de koelkast.
– Eet bij warme gerechten, bij boterhammen, bij alles wat een smaakboost kan gebruiken.

Geef een reactie

