Home

Dat middagboterhammen niet saai hoeven te zijn, is al wel vaker bewezen. En ik doe het nu gewoon weer, één keer met zout en één keer met zoet.

Image Image

Peer en witloof, het is een klassieke combinatie. Het is alsof die twee voor elkaar geboren zijn. Of geoogst eigenlijk. In het veg! kookboek vond ik een slaatje van rauw witloof, peer en amandelen met een mosterdvinaigrette. Ik hou niet zo van rauw witloof en ik had ook niet zo’n zin in een slaatje met een boterham bij. Ik wou daarentegen het slaatje óp de boterham. Dus draaide ik het recept wat om en dit is het resultaat. Voor de zout-zoete amandelen volgde ik het boek, maar het witloof ging de pan in, de dressing verdween, roze peper kwam ervoor in de plaats en het geheel werd op een sneetje toast gestapeld. Ik sneed er snel nog wat plakjes rauwe koolrabi bij met wat verse tijm, olijfolie en citroensap en het werd een heerlijk zonnige lunch.

Image Image

Maar zoals er na een boterham met saucisse of kaas meestal eentje met choco komt, kwam er na de witlooftoast eentje met instant aardbeienconfituur. De tip voor deze rauwe confituur kreeg ik van Sofie. “Gewoon wat vers fruit met een paar dadels in de blender gooien en het is klaar”, zei ze. Het klonk bijna te mooi om waar te zijn, maar ámai, wat een ontdekking. Ik nam een stuk of  10 aardbeien en twee dadels (van die dikke zachte Medjooldadels) en een minuut later zat ik terug aan tafel met een boterham met confituur. Geniaal.

Image

RECEPT

ZOUT

Ingrediënten
– 3 stronkjes witloof, kern eruit en grof gesneden
– klontje (kokos)boter
– peper en zout

– 50 gram amandelen
– klontje (kokos)boter
– 1/2 theelepel suiker
– zout (liefst grof)

– 2 peren, in dunne plakjes 
– roze peperbollen (en anders wat zwarte peper), licht gekneusd in de vijzel
– sneetjes brood

Bereiding
– Verhit wat boter in een pan en bak er de witloof in tot die zacht is. Kruid met peper en zout.
– Doe intussen de amandelen met wat boter, de suiker en een snuf zout in een pannetje en laat zachtjes warm worden.
– Blijf in de noten roeren en hou goed in het oog, want de suiker karamelliseert. Als de noten wat kleur gekregen hebben, verspreid ze dan over wat bakpapier om af te koelen. Hak ze grof.
– Toast een sneetje brood, leg er wat gebakken witloof op, dan wat sneetjes peer, bestrooi met wat amandelen en een beetje roze peper. Hm!

ZOET

Ingrediënten
10-tal aardbeien
– 2 dadels (liefst Medjool)

Bereiding
– Haal de pitten uit de dadels en de kroontjes van de aardbeien.
– Doe ze samen in de blender, mix tot je een pasta hebt en giet over in een potje.
– Kijk op je klok en constateer dat je maar één minuut bezig was.

Geef een reactie

