Home

Koolrolletjes wekken in mijn hoofd altijd een associatie met gehakt op, het is onvermijdelijk. Stania, een Poolse madam, maakte die in den tijd altijd voor mijn moemoe en vava. Golumpki heet dat recept en het is typisch Pools. Al heb ik dat wel van Google geleerd, niet van Stania haarzelve.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Tot zover de nostalgie, deze koolrolletjes zijn eigenlijk iets helemaal anders. Ten eerste omdat ze vegetarisch zijn; ten tweede omdat Stania tegenwoordig weer in Polen woont. Maar lekker zijn ze wel, met rijst, noten en kruiden, die dan weer een beetje aan speculaas doen denken. Dat doet het wel goed bij rijst, vind ik. De bladeren en de vulling worden apart bereid en dan gaan ze, eens opgerold, nog eens samen de pot in om gaar gestoomd te worden. Dat kan in een stoomoven, voor wie zo’n ding heeft (ik ben vooralsnog niet helemaal overtuigd van het nut ervan), of het kan gewoon in een pot met een stoomrekje erin, super cheap bij IKEA bijvoorbeeld.

Afbeelding

Omdat ik nog een paar verse tomaten en wat selder had, maakte ik er een simpel niet-te-veel-poespas tomaten-selder-sausje bij, maar eigenlijk was dat niet de beste keuze. Ik vond dat er een sausje bij moest en liet me verleiden door de rood blinkende tomaten die me zaten aan te staren. Op zich geen slecht sausje, maar eigenlijk paste dat niet zo goed bij de rolletjes. Een yoghurtsausje met munt bijvoorbeeld had waarschijnlijk een groter succes geweest.

Blijf op de hoogte via mijn Facebookpagina! https://www.facebook.com/soppafest?ref=ts&fref=ts
Blijf op de hoogte via mijn Pinterestpagina! http://www.pinterest.com/soppafest/

RECEPT

Ingrediënten
– 1 spitskool/witte kool
– 1 ui, gehakt
– 1 teentje look, gehakt
– 1 theelepel verse gember, geraspt
– snuf kaneel
– snuf nootmuskaat
– snuf kruidnagel (of 1 stuk in z’n geheel)
– kopje rijst (liefst wilde rijst)
– handje noten, geroosterd en grof gehakt
– peper en zout

Bereiding
– Haal voorzichtig blad voor blad van de kool af. Dit gaat het makkelijkst door eerst langs onder de kern eruit te snijden. Stoom de bladeren gaar en maak intussen de vulling.
– Stoof de ui met de look en gember aan in wat boter of olie.
– Voeg dan de kaneel, nootmuskaat en kruidnagel toe en laat even meebakken.
– Voeg de rijst toe, laat die ook even meebakken (let goed op dat de kruiden niet gaan aanbakken) en voeg dan water toe (hoeveel hangt van de soort rijst af, kijk op het pakje).
– Breng aan de kook, zet dan het vuur laag en laat met het deksel op gaar koken.
– Kruid met peper en zout en meng het grootste deel van de noten eronder (hou een beetje aan de kant om achteraf over het gerecht te strooien).
– Als de bladeren gaar gestoomd zijn en de vulling klaar is, kan het rollen beginnen.
– Leg een blad voor je op de werkplank, snij de harde kern eruit en leg een lepel vulling aan 1 kant van het blad. Rol dan tot een pakketje, zoals op de foto’s.
– Het blad kan soms scheuren, soms is je blad te klein, soms komt de vulling eruit piepen, dat is niet erg.
– Als alle pakketjes gemaakt zijn, stoom ze dan nog een aantal minuten tot ze door en door heet zijn. Dat hoeft niet te lang, want gaar zijn ze al.
– Je kan de pakketjes ook op voorhand al klaar maken, zodat je ze enkel warm hoeft te stomen voor het serveren.
– Serveer met een sausje (zie boven voor mijn opmerking over de tomatensaus 😉 ) en wat extra noten.

Geef een reactie

