Home

Chinese kool in het groentepakket. Het was even een moeilijke, mijn inspiratie bleef steken op wok. Ik probeerde te denken aan ovenschotels, stoofpotjes, stoompakketjes, maar er kwam niets uit. Alleen wok. Die verdomde Chinese kool.

Tot ik me ineens bedacht dat het heerlijk warm was en een slaatje wel gepast zou zijn. Dus maakte ik een slaatje met de kool, dat had ik nog niet eerder gedaan. Weg wok. Het werd een heel simpel slaatje met de kool, komkommer en nog wat Aziatische smaken, een goed bijgerechtje.

DSCN6995

Daarbij kwamen rijstburgers, om in de Aziatische sfeer te blijven. Rijstburgers (al dan niet op een stokje) zijn één van de typische snacks in busstations of op marktjes in Thailand. Toen ik in Nong Khai, Thailand, zo eens een rijstburger kocht, gebakken op een schattig vuurtje, door een schattig meneertje, dacht ik “Rijstburgers, daar valt iets mee te doen”. En ik schreef het op in mijn notitieboekje. Nu was het dus het moment om er iets mee te doen. Maar rijst alleen is een beetje saai natuurlijk. Ik deed er daarom een heleboel smaakmakers onder, met citroengras als steringrediënt en het werd een smaakbom. Daar nog een sausje bij om te dippen en het was een goed gerechtje. Ik had wel geen plakrijst, dus ik deed het met gewone basmati, die is minder geschikt. Het loont de moeite om hier plakrijst voor de kopen. Volgende keer plak ik het mengsel dan rond een stokje en leg het op de BBQ. Ja, het wordt dringend nog eens tijd voor een veggie barbecue. Waar is die zon?

Blijf op de hoogte via mijn Facebookpagina! https://www.facebook.com/soppafest?ref=ts&fref=ts
Blijf op de hoogte via mijn Pinterestpagina! http://www.pinterest.com/soppafest/

RECEPT

RIJSTBURGERS

Ingrediënten

– 150 gram rijst (plakrijst of sushirijst)
– 1 grote stengel citroengras (of 2 kleintjes), fijngehakt
– 1 lente-ui, in fijne ringen
– 1 eetlepel gehakte verse munt
– 1 eetlepel gehakte verse citroenmelisse
– 1 eetlepel geraspte gember
– 1 theelepel geraspte citroenschil
– zout
– chili, naar smaak

Bereiding
– Kook de rijst gaar met wat zout. Je kan bijvoorbeeld ook gare rijst van de dag ervoor nemen.
– Voeg alle andere ingrediënten aan de rijst toe en meng goed onder mekaar.
– Maak balletjes van het mengsel en druk die plat tot burgers. Dit gaat makkelijker als je je handen nat maakt.
– Bak de burgers in een laagje olie in de pan tot ze een lichtbruin korstje krijgen.
– Ik bakte ze in de oven, eerlijk gezegd een beetje uit luiheid… Maar in de pan gebakken, in wat olie, krijgen ze een beter korstje! Op de BBQ zijn ze helemaal top.

SAUS

Ingrediënten
– 2 eetlepels citroensap
– geraspte schil van 1/2 citroen
– 1 theelepel honing
– 1 theelepel geraspte gember
– 2 theelepels sojasaus

Bereiding
– Meng alles onder mekaar :).
– Sop de rijstburgers erin.

SALADE

Ingrediënten
– kleine Chinese kool, in fijne reepjes
– 1 komkommer, in fijne reepjes
– handje sesamzaadjes, geroosterd
– handvol grof gehakte munt
– 3 cl sesamolie
– sap van 1 citroen
– 2 theelepels suiker
– zout

Bereiding
– Doe de kool, komkommer, munt en sesamzaadjes in een kom.
– Meng de sesamolie, het citroensap, de suiker en het zout onder mekaar en giet over de groenten.
– Meng goed onder mekaar en strooi er nog wat extra sesamzaadjes over.

Geef een reactie

