Home

Bbq’en. Niet vlees-eters doen het wellicht over het algemeen iets minder dan wel-vleeseters. Dat komt niet omdat er naast vlees niks lekkers is dat op de bbq kan. Oh nee, dat betekent dat zeker niet. Misschien is het een bepaalde onweerstaanbare drang die van binnenuit bij rasechte carnivoren de kop op steekt bij het voelen van brandende zon of bij het zien van ‘Mooi weer, 3 worsten voor de prijs van 2!’. Tot zover mijn gedacht over waarom vleeseters meer bbq’en. Want serieus, hoe lekker is een mais op de bbq? Of aubergines, courgetten en paprika. Champignons met lookboter! Patatten in de kolen!

DSCN7065  DSCN7061

Naast vleesloos was onze bbq ook voor de rest behoorlijk atypisch. Geen mayonaise, geen cocktailsaus. Geen geraspte wortels, geen tomaat-mozzarella en geen sla die altijd tot het laatst blijft liggen. Geen gekookte eieren, geen Turks brood en niet eens bier. Allemaal niet uit principe hoor, maar geef toe, dat wordt een beetje saai, toch? Wel was er wijn, en een paar visjes waren er ook. En verder vooral veel groenten, leve de groenten.

DSCN7068

Over die vis. Ik hoor er een paar denken: ‘Jij was toch vegetariër? Verrader!’. Strikt genomen ben ik geen vegetariër. Vlees eet ik niet, maar zo nu en dan geniet ik van een stukje vis. Nu en dan, want ecologisch gezien is vis geen haar beter dan vlees. Maar ik vind, als je iets heel graag hebt, hoef je dat niet te laten. Daar wordt een mens niet gelukkig van. Maar maak er een luxeproduct van, iets waarvan je af en toe heel intens kan genieten. Dat is vis voor mij. Tegenwoordig noemen ze mensen die af en toe het vlees laten voor wat het is gelegenheidsvegetariërs. Dat klinkt goed. Misschien ben ik een gelegenheidspescotariër dan? Of zeg dan misschien toch liever een bijna-vegetariër of semi-vegetariër, al klinkt dat dan ook weer wat wannabe.

DSCN7069

In elk geval, groenten in de hoofdrol op onze bbq. Gegrilde aubergine met een dressing van limoen, chili, honing en tijm bijvoorbeeld. Of maïs, oh hemel de maïs! In plaats van gewone boter kregen de kolven een jasje aan van boter met limoenzeste, limoensap, peper en zout. Wat een combo. On the side, gekookte aardappelen met azijn, olijfolie en veel verse kruiden. En ook nog bulgur met geroosterde bieten, feta en munt.

DSCN7057

En spiesjes, want wat is een bbq zonder satéstokjes (en toen werd de atypische bbq weer wat typischer). Maar niet met ajuinen en paprika. Wel met halloumi en perzik. Hallouwatte (zoals  de kerel in de koeling van de Colruyt verbaasd antwoordde toen mijn zus vroeg waar we die konden vinden)? Halloumi, een soort kaas die niet smelt, ideaal om te grillen. En daarover een strooisel van sesam en kruiden. Een receptje van Sarah Britton van MyNewRoots. Ze heeft haar heldinnenstatus maar weer eens bewezen. En ik deel het graag met jullie.

Blijf op de hoogte via mijn Facebookpagina! https://www.facebook.com/soppafest?ref=ts&fref=ts
Blijf op de hoogte via mijn Pinterestpagina! http://www.pinterest.com/soppafest/

RECEPT

Ingrediënten
– 1 perzik
– 1 pak halloumi (onder andere in de Colruyt verkrijgbaar dus) – 1 eetlepel komijnzaad
– 1 eetlepel korianderzaad
– 1 eetlepel hele peperkorrels
– 1 theelepel grof zout
– 1 kopje sesamzaad, geroosterd

Bereiding
– Rooster de komijn- en korianderzaadjes in een droge pan tot ze beginnen geuren.
– Doe ze samen met het zout en de peperkorrels in de vijzel en stamp fijn.
– Stamp de sesamzaadjes even mee.
– Rijg stukjes perzik en halloumi op satéstokjes en grill tot de kaas mooi bruin is.
– Bestrooi (eens van de bbq af) met de sesammengeling.
– Sarah Britton raadt ook nog aan om er wat honing, olijfolie en verse munt over te strooien. Zie ik nu. Goed idee, ik had niet goed gelezen, zo gaat dat dan met recepten. Zeker doen dus, maar zonder waren ze ook lekker!

One thought on “Bbq voor de semi-veggie

  1. Hi! I would like to invite you to check out our site mytaste.be . Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.

Geef een reactie

