Home

Een week kanovaren en kamperen. “We zullen het voornamelijk moeten stellen met droge voeding en blikken, brood en muesli. Maar dat dat noodzakelijk saai en smakeloos moet zijn, nee dat hoor je mij niet zeggen. Er is wat creativiteit voor nodig, dat wel.” Dat schreef ik voor we vertrokken. Niks van waar. Blikken, brood en muesli waren er, dat wel, maar ook verse groenten, fruit voor elke dag en genoeg hout en spiritus om eindeloos mee te koken. Die kano’s, daar kon eten voor een maand in als het nodig was. En creativiteit, dat was er ook. Top combo.

P1040796    P1040849

Dat meer vol zalmen waarvan ik droomde, was misschien wel een beetje overdreven. Toch, op de eerste ochtend vingen we al een vis, groot genoeg om ons alle 10 een paar hapjes van te laten proeven. “Vingen ‘we’ al een vis,” zeg ik dan. In feite heb ik daar weinig mee te maken. Alle eer aan Oskar de vanger en Hans die het viske beroofde van zijn schubben en ingewanden (de meeuwen waren blij met die delicatesse van maag en darmen).

P1040804P1040833

Welke vis het was, daar zijn we nog niet helemaal uit. Als iemand hem herkent, laat het me vooral weten!

P1040829

Een week in de natuur, praktisch ging dat zo: ieder z’n taak. De mannen maken vuur, Niels bouwt de zweethut, Klaus maakt koffie. Onderschat de koffie niet. Op dag één heeft het een uur geduurd voor het eerste kopje er was. Water koken op zich duurt al even op een gasvuur. En dan is er nog het puzzelen met filters, gehalveerde plastic flesjes of blikken met een gat in. Maar koffie was er, dat is zeker. Go Klaus. Ik begrijp nu echter wel waarom iemand oploskoffie zou gebruiken. Verder waren er de vissers, de fotograaf van dienst en natuurlijk de koks. Dat waren de vrouwen, oh leve de rollenpatronen.

P1040820 P1040933

Maar met plezier. Heel de dag op zo’n boot, met niks om je zorgen over te maken. Fantastisch is dat, en een broeihaard van creativiteit. Gedroogde champignons, blikken met bonen, tomaat, mais, verse groenten, rijst, pasta… massa’s basisingrediënten die in boxen in de kano lagen te wachten en in ons hoofd telkens nieuwe combinaties vormden. “We kunnen ook noedels met curry maken straks,” roept iemand van de ene kano naar de andere. Drie uur later komt er plots vanuit een andere kano: “Of champignonrisotto!”. Iemand anders springt in het water en komt weer boven met het idee: “Of pizza’s!”. Fan-tas-tisch vind ik dat.

P1050020P1040988

Dan aanmeren en wortels beginnen schillen. Ondertussen staan de tenten recht, is het vuur aan en heeft iedereen gedoucht in het meer. De muggenspray is uitgesmeerd, de zwembroeken hangen op de wasdraad. Het zingen van liedjes gaat door en iedereen schuift aan met z’n gamel om de potten van die dag leeg te maken. Telkens duurde het minstens 2 uur om die potten met lekkers te vullen. En dat is het zó waard. Ik kan nog niet half uitdrukken hoe gelukkig ik daarvan word. Nog niet voor een kwart.

P1040934

Oeps, hard aan het dromen. Geen recept vandaag, wel de boodschap dat je meer hebt aan je creativiteit dan aan een recept. Toch inspiratieloos? Ga kanovaren, de inspiratie komt vanzelf.

P1040789

En binnenkort nog een kampeerpost! Over bloem, en de eindeloze mogelijkheden daarmee!

Blijf op de hoogte via mijn Facebookpagina! https://www.facebook.com/soppafest?ref=ts&fref=ts
Blijf op de hoogte via mijn Pinterestpagina! http://www.pinterest.com/soppafest/

Geef een reactie

