Home

Een ongelukje met cashewnoten op het werk. Een behoorlijke hoeveelheid cashewnoten, half verwerkt tot een soort van vreemd uitziende cashewbrij waar op het eerst zicht nog weinig mee aan te vangen viel. De brij zou in de vuilbak beland zijn, ware het niet dat mijn ‘niks-laten-verloren-gaan-alarm’ in m’n hoofd net op tijd af ging. Een hele zak cashewnoten in de vuilbak, dat kan zomaar niet. En zo gebeurde het dat ik met een doos cashewbrij thuiskwam, in de overtuiging dat daar vast nog wel iets van te maken viel.

IMG_20140918_113739

Jummie.

Project 1: cashew-pompoen spread

Door simpelweg wat water toe te voegen aan de massa en er de staafmixer in te zetten kreeg ik een romige cashewcrème, die de basis vormde voor onder andere een spread. Ik roosterde wat pompoen, met véél currypoeder en mixte die dan onder de cashewcrème. Die kwam uiteindelijke op tafel met wat radijsjes om te dippen, toen ik gasten had. Hij was ook een onmisbaar onderdeel van mijn notenburgerbroodje, en intussen smeren we’m al een week op onze boterham. Wat die burger betreft, die was verder opgebouwd uit een notenburger, komkommerschijfjes, courgetten en uien in het zuur (dat doe je snel even de avond tot een paar maanden van te voren) en wat cresson. Voor de nieuwsgierigen.

IMG_20140916_111100 IMG_20140916_111827

Project 2: cashewkoekjes

Ik nam een kom en deed er wat van de cashewmassa in. En toen dacht ik na. In die volgorde. Koekjes dacht ik. En dus deed ik maar wat. Een beetje bloem, wat suiker en een lekje amandelmelk erbij, bollekes van rollen, plat duwen en nog wat lekkers erover. Een paar koekjes kregen een kaneellaagje, anderen wat cacaonibs en de lekkerste bleken die met zwart sesamzaad en wat grof zout te zijn. Helaas geen foto. Mijn huisgenoot at de hele doos leeg nog voor ik mijn fototoestel had bovengehaald. Maar dat bewijst dat ze een succes waren, mij hoor je niet klagen.

Project 3: pasta met  savooikool en cashew-citroensaus

Een klassieker onder de vegans die graag roomsaus eten: cashewsaus. Even romig als echte room en zou je het niet weten, je zou niet eens zien dat het geen room is. Ik zat met savooikool, niet meteen de meest sexy groente, en een ietwat onappetijtelijk uitziende cashewmassa. Topuitgangspunt om te koken voor gasten. Gelukkig brengt Pinterest dan soelaas. En zo werden de twee lelijke eendjes toch nog een sexy gerechtje.

IMG_20140911_195210

Project 4: cashewcakejes

Nog cashewmassa over. Ik maak nog een batch van die koekjes, dacht ik. Maar ik veranderde al snel van gedacht, want twee keer in één week hetzelfde maken is saai, en ik hou niet zo van saai. Dus paste ik het recept wat aan. Eike erbij, een lepeltje bakpoeder, beetje meer amandelmelk en teffbloem in plaats van gewone. Dat laatste was eigenlijk omdat ik de gewone bloem niet vond. Teff zou veel ijzer bevatten, traag opgenomen worden door je lichaam en het is glutenvrij. Dat is allemaal mooi meegenomen. En dat allemaal in cakevormpjes, ook weer elk met een andere topping. Deze keer waren die met pruim de favoriet, vers geplukt in de Ardennen, kan niet missen.

IMG_20140916_112802

En nu is er nóg over. Ik ga nog eens diep nadenken.

Blijf op de hoogte via mijn Facebookpagina!
Blijf op de hoogte via mijn Pinterestpagina! http://www.pinterest.com/soppafest/

RECEPT

PASTA CASHEW-CITROEN & SAVOOI

Via pinterest vond ik dit recept: http://vegenista.com/post/45371754896/orecchiette-with-cabbage-peas-lemon-cashew

Ik heb het bijna slaafs gevolgd, dus lees het gerust op z’n oorspronkelijke locatie :).

CASHEW-POMPOEN SPREAD

Ingrediënten
– een kommetje cashewnoten, geweekt (dat was dus nu niet het geval, maar vertrek je van cashewnoten in plaats van cashewbrij, dan week je ze best een nachtje)
– een paar schijven pompoen, zo’n cm dik
– minstens een eetlepel currypoeder
– olijfolie
– citroensap
– peper en zout

Bereiding
– Verspreid de pompoenschijven over een bakplaat of ovenschotel. Sprenkel er wat olijfolie over, een goede dosis currypoeder en peper en zout.
– Controleer even of de schil van je pompoen niet onverteerbaar hard is. Anders mag die er gerust aan blijven.
– Hussel door mekaar en rooster een half uurtje in de oven op 200-220°C.
– Doe de gare pompoen samen met de cashewnoten in een kom en mix glad met de staafmixer (in de blender kan ook).
– Meng er wat citroensap en eventueel extra peper en zout onder.
– Kan als dipsaus, als broodbeleg of als onderdeel van een burger!

CASHEW CAKEJES & KOEKJES

Hier zitten we met een probleem. Ik heb niks gewogen, ik heb niks gemeten. Ik heb maar wat gedaan. Doe dus ook maar wat, lekker zal het wel zijn. Hierboven beschreef ik al even wat er ongeveer in zat.

Kleine vuistregels:
– Voor koekjes hoef je niet per se bakpoeder of zelfrijzende bloem te gebruiken. Cakejes hebben daarentegen wel baat bij iets wat hen de hoogte in duwt.
– De topping sesamzaad + zout op de koekjes was een winner.
– 180°C is warm genoeg voor gebak.
– Experimenteren is het leukste aan koken, toch?

5 thoughts on “De vloed der cashews

Geef een reactie

