Home

Ik ben nooit een lezer geweest. Wanneer we op de middelbare school een boekbespreking moesten maken, had ik hoogstens de achterflap gelezen. En een paar boekbesprekingen op internet, iedereen moest toch altijd dezelfde boeken lezen. Dirk Bracke, Marc de Bel, die mannen. Ik zou dat graag doen hoor, lezen. Mijn ogen lezen de letters wel, maar mijn hoofd zit steevast ergens anders. Drie keer lees ik elke pagina, dan besef ik dat ik nog steeds niet mee ben en ten slotte geef ik het op na twee hoofdstukken.

6-5 champignonpasta en perensla (13)

Er zijn twee uitzonderingen: kranten en kookboeken. Kranten omdat de artikels die daarin staan meestal kort genoeg zijn om mijn aandacht erbij te houden. Kookboeken in de eerste plaats omdat er veel foto’s instaan (wat is nu een kookboek zonder foto’s) en daarnaast vooral omdat ze een bron van inspiratie zijn. Ik begin dan met briefjes steken tussen de pagina’s met de beste recepten. Na een half boek besef ik dat er gemiddeld om de twee pagina’s een briefje zit. Ik realiseer me dan dat een beetje belachelijk is en haal ze er allemaal weer uit.

Mijn favoriete kookboeken heb ik zo al eindeloos doorbladerd. De Veg! En Plenty ken ik intussen bijna vanbuiten. Op mijn imaginair nachtkastje ligt ook een stapel kookboeken en -magazines, voor als ik niet kan slapen of ’s morgens wakker word en nog inspiratie zoek voor een killerontbijt.

IMG_20140922_162009

Soms is het dan eens tijd voor een nieuw boek –ondanks de eindeloze foodblogs en websites vol recepten. Nu bijvoorbeeld. En zo ging ik in de Standaard boekhandel kookboeken lezen. Dat bankje hebben ze daar goed gezet, middenin de kookboekenafdeling. Ik bracht er minstens een uur door en wandelde uiteindelijk buiten zonder boek. Want wie sleurt nu nog met boeken als er bol.com is?

IMG_20140920_165719

Ik wandelde ook nog even binnen bij ’t Stad Leest, want daar kan de Standaard qua charme lang niet aan tippen. Nu weet ik ook weer waarom ik dat zo’n heerlijke boekenwinkel vind. Bij de Standaard hebben ze álle kookboeken, bij ’t Stad Leest hebben ze slechts een kleine selectie, exáct die selectie die ik ook zou maken. The Green Kitchen, Plenty More, Goed Eten, Vegalicious,… alle boeken waar ik warm van word. Geen bankje om te zitten lezen, dat niet, maar ik had ze intussen toch al allemaal doorbladerd.

DSCN6637

Plenty More en The green Kitchen, die moet ik hebben. Er zijn maar een paar boeken waarvan de haren op mijn rug recht komen te staan en ik bijna recht de keuken in wil lopen. Dat zijn er twee van. Plenty More kocht ik onlangs voor mijn mama’s verjaardag, die ga ik daar dan wel eens lenen. The Green Kitchen zit morgen in mijn brievenbus, de koerier zal door mij zéér gelukkig ontvangen worden. Je weet al waaruit mijn volgende recept zal komen.

My-New-Roots-Cover2

Mocht je intussen ook zin gekregen hebben in een nieuw kookboek: Veg! is een absolute aanrader, samen met zowat alle boeken van Ottolenghi. En ten slotte is er er My New Roots, het boek van Sarah Britton met de gelijknamige blog. Pas uit in maart 2015, maar nu al één van mijn favoriete boeken. Ik kan niet meer wachten, maar op voorhand bestellen is erover zeker?

Blijf op de hoogte via mijn Facebookpagina! https://www.facebook.com/soppafest?ref=ts&fref=ts
Blijf op de hoogte via mijn Pinterestpagina! http://www.pinterest.com/soppafest/

2 thoughts on “Nieuw leesvoer

  1. Hallo Emma,

    Jolien vroeg om eens door te sturen wat we zoal hebben van noten, linzen.

    – Witte bonen

    – Rode kideybonen in glas van ekoland

    – Couscous

    – Kikkererwten

    – Rode linzen , groene linzen

    – Spliterwten

    – Quinoa wit

    – Rode rijst

    – Chia zaad

    – Spelt bioritmi

    – Alle soorten noten, pijnboompitten, zonnebloempitten , slamix,rozijnen, gedroogde vijgen, dadels,abrikozen,pruimen…..

    – Goijbessen, kokosmeel,havermeel,amandelmeel

    – Als er iets is dat je nodig zou hebben voor een receptje, laat dan maar iets weten, ik moet nog gerief bestellen morgen, dan heb ik dat donderdag.

    Met vriendelijke groeten,

    Dirk & Annick

    Hens – Van Damme

    ’t Fruithof

    Heirbaan 75a 9120 Melsele

    03/755.28.06

    http://www.tfruithof.be

    info@tfruithof.be

    • Dag Dirk en Annick,

      Dankjewel voor de info. Ik heb intussen een mailtje gestuurd met recepten naar Jolien. Ik heb geprobeerd ervoor te zorgen dat we enkel met producten kunnen werken die jullie hebben!

Geef een reactie

