Home

Herfst. Mijn eerste verkoudheid zit er al aan te komen, mijn sloefen zijn uit de kast gehaald en de fleecedekentjes beginnen hun dienst te bewijzen. Het is kouder, het regent zowat elke dag en de tijd van terrasjes doen zit er weer bijna op. Maar onder dat fleecedekentje kunnen we nu verse walnoten en hazelnoten pellen, gewapend met jas en sjaal kunnen we kastanjes gaan rapen. En terwijl ik dit schrijf staat er een verse pot chai latte te geuren op het vuur. En pompoenen! Zeker, ik hou ook wel van de herfst.

IMG_20141006_102645

De noten en kastanjes zijn er nu in overvloed en ja kan ze ook met massa’s gaan rapen, ze blijven toch maandenlang goed. Ze doen bij mij thuis intussen ook dienst als decoratie-items. Elke kast of tafel pronkt wel met een schotel noten, kastanjes of fruit. Wie geeft er nog geld aan kaarsen of fotokaders?

IMG_20141008_143641

Zondagen, dat zijn zo van die dagen waarop een mens gaat rapen. Zo stond ik dus vorige zondag voorzichtig dikke kastanjes uit te kiezen, terwijl de bolsters rond mij volop neervielen. Heel de straat lag er vol van. Ik kan mij dan moeilijk inhouden. Jas aan, zakje mee en rapen. En blijven rapen, want het is maar één keer per jaar herfst, denk ik dan. En dan thuiskomen met véél te veel kastanjes. Wat nu.

IMG_20141006_095727

Wat doe je in godsnaam met kastanjes? Poffen dus. Dat is lekker, een gepofte kastanje! Ik was helemaal vergeten hoe lekker een kastanje wordt van even in de oven te staan. Ik maakte met de gepofte kastanjes nog een champignon-kastanje-spread, die herfst ademde. Maar eigenlijk zijn die gepofte kastanjes op zich ook gewoon heel lekker om in de zetel open te prullen en van te snacken. Want eerlijk, al die kastanjes pellen om in een gerecht te verwerken, het is niet iets wat ik elke dag ga doen.

IMG_20141008_144157

Blijf op de hoogte via mijn Facebookpagina! https://www.facebook.com/soppafest?ref=ts&fref=ts
Blijf op de hoogte via mijn Pinterestpagina! http://www.pinterest.com/soppafest/

RECEPT

KASTANJE-CHAMPIGNON-SPREAD

Ingrediënten
10 à 15 kastanjes
– scheut olijfolie
– 1 sjalot, gesnipperd
– 1 teentje look (ik had nog een teentje geroosterde look, een winner, maar als je dat niet hebt kan een rauw teentje ook), gesnipperd
– 200 gram champignons, in schijfjes
– takje verse tijm/theelepel gedroogde tijm
– scheutje sojasaus
– vers gemalen peper

Bereiding
– Ga kastanjes rapen 🙂
– Verwarm de oven voor op 200°C
– Maak met een mes een kruisje in je kastanjes, zodat ze niet ontploffen in de oven.
– Zet de kastanjes zo’n 20 minuten in de oven. Zet een glas water mee in de oven, zo drogen je kastanjes niet uit.
– Als de kastanjes zacht zijn, zet je oven uit, haal ze er per handje uit en hou de rest warm in de oven. Ze pellen makkelijker wanneer ze nog warm zijn.
– Bak intussen je sjalotje aan in olijfolie.
– Gebruik je rauwe look, voeg dan de look toe en vervolgens de champignons en fijngehakte tijmblaadjes.
– Bak tot de champignons een bruin randje hebben.
– Voeg de sojasaus, peper en kastanjes (en de geroosterde look, als je daarmee werkt) toe en mix met de staafmixer tot je een gladde spread krijgt.
– Kruid eventueel bij met peper en zout.
– Ik smeerde de spread op een hartige pannenkoek, met daarop geroosterde pompoen en een toefje yoghurt met limoenzeste (ja, ik had bezoek).
– Ook gewoon super lekker op de boterham!

Geef een reactie

