Home

Krachtvoer. Krachtig voer, krachtige voeding, voer om over na te denken. En er was veel om over na te denken op Krachtvoer, het festival over eten, georganiseerd door Alle Dagen Honger.

IMG_20141017_200157

De aanloop

Ik herinner mij Krachtvoer 2013. Ik was in Nepal, maar ik zag het voorbij komen op facebook, las het programma en wenste heel even dat ik in België was.

En toen kwam Krachtvoer 2014. Ik kocht een ticket voor zaterdag. Ik kocht een ticket voor een workshop. En voor nog eentje. En dan een ticket voor de openingsavond. En dan zei ik tegen mezelf: “Stoppen nu Emma, je kan niet alles doen.” Verdorie wat had ik graag alles gedaan. Straf programma hadden ze samengesteld, de madammen van Alle Dagen Honger.

De vrijdag

IMG_20141017_202249

De openingsavond. Bij een cocktail op basis van onkruid luisterden we naar Dorien Knockaert’s en Kobe Desramaults’ mening over de state of the food. Het voorgerecht met paté van Canadese overlastganzen werd opgevolgd door de plantaardige Dutch Weed Burger. Over die laatste: knap idee, werken met zeewier. Het is gezond, lekker en ecologisch. Maar qua smaak ben ik niet zo’n fan. Te verwerkt, niet puur genoeg.

IMG_20141017_210223IMG_20141017_203213

Afsluiten deden we met Food Waste Taart. Koken met restjes, ik vind het heerlijk. En tijdens al dat culinair genot kregen we nog een massa interessante lezingen en gesprekken op ons afgevuurd. Vooral Jeroen Olyslaegers is me bijgebleven. Een mens met een interessante mening en een groot talent om die te delen. Hij hekelt voedselverspilling en de grote rol die Europese en Belgische wetgevingen daarin spelen. Een mens mag bij wet maximaal 5 keer per jaar gratis voedsel uitdelen. Wat dan als de bomma voor de zesde keer dat jaar haar kleinkinderen op bezoek krijgt? Delen van voedsel zou een mensenrecht moeten zijn, vindt hij. Mooi is dat.

10599464_737774619642873_3803521765062424237_n  foto: Krachtvoer

Ten slotte spuugde An Olaerts haar gal uit over Soylent. Ze spuugde zowaar bijna wat Soylent mee. Groot gelijk heeft ze.

De zaterdag

Een druk programma hadden we. Eerst passeerde ik langs Stephanie Duval voor blogtips, daarna inspireerde Chad Robertson ons met zijn passie voor zuurdesembrood en even later volgden 10 food concepts, allemaal toegelicht aan een tempo van 20 seconden per foto. Tussendoor was er een marktje, een expo, street food en vooral massa’s interessante mensen, MASSA’S.

1926767_737980716288930_2728001389412782983_n foto: Krachtvoer

10603751_737980836288918_2065061198132078289_n foto: Krachtvoer

’s Avonds was er dan nog het food start-up diner. Alwéér lekker eten, gedeeld met alweer interessante mensen. Dat deden ze goed, de dames van Cornelis Serveert. Ik ben veel te weten gekomen deze dag, heb veel passie en goesting gezien en heb een overload aan inspiratie opgedaan.

IMG_20141018_200342

De zondag

Ik moest werken. Verdorie, wat had ik er graag zondag nog bij geweest. Ik ga alvast in 2015.

Blijf op de hoogte via mijn Facebookpagina! https://www.facebook.com/soppafest?ref=ts&fref=ts
Blijf op de hoogte via mijn Pinterestpagina! http://www.pinterest.com/soppafest/

Geef een reactie

