Home

De cheesecake, het is een old time favorite. Zó lekker ook. En als iets lekker is, waarom zouden we dat dan niet gewoon als hoofdgerecht eten? Een stuk taart met groenten en patatten. Een goed idee, me dunkt.

IMG_20141112_192739

Vreemd, ik zie het je denken. Maar deze cheesecake is hartig, en de saus erbij ook. Geen suiker en fruit, maar zout en groenten. Want als muffins en spinazietaart hartig mogen, moet cheesecake dat toch ook kunnen?

IMG_20141112_213328

En zo geschiedde een klein experimentje in mijn keuken. Ik ben niet zo’n bakheldin, dus hoge verwachtingen had ik bepaald niet. Toch, mijn geitenkaastaart met zonnebloempittenbodem en rodebietencoulis mocht er wezen.

IMG_20141112_204538

En nog snel even wat aandacht naar de bloemkool. Weer één van die groenten die niet bepaald een sexy imago heeft. Maar doe die witte saus weg jongens, roosteren moet je doen met bloemkool! Rooster, proef en herzie je mening.

En omdat ik jullie dit pareltje van een knol niet wil afnemen, ziehier Mr. Knolselder, wat een prachtexemplaar:

IMG_20141112_163505

Die werd soep trouwens, met appel en tempehcroutons.

IMG_20141112_201846

RECEPT

CHEESECAKE

Ingrediënten
– 3 à 4 handjes zonnebloempitten
– kopje (kokos)boter, of wat meer of minder
– eetlepel verse tijmblaadjes, fijngehakt
– peper en zout
– 200 gram verse kaas
– 200 gram zachte geitenkaas
– zeste van 1 citroen
– 1 ei

Bereiding
– Hak de zonnebloempitten tot ze half meel, half pitjes zijn. Ik had alleen een vijzel ter beschikking en was een heel klein beetje lui. Gevolg: mijn bodem was niet helemaal stevig. Zorg er dus voor dat je pitten genoeg gemalen zijn.
– Meng de pitten met tijm, peper, zout en net genoeg boter tot de pitjes aan mekaar blijven plakken.
– Duw het mengsel plat in een springvorm en zet koel.
– Verwarm de oven voor op 180°C.
– Meng in een andere kom de twee soorten kaas, zeste en eidooier onder mekaar.
– Klop het eiwit half op en meng die rustig onder het kaasmengsel.
– Verdeel het kaasmengsel over de pittenbodem en bak 30-40 minuten.
– Serveer met rodebietencoulis (gare bietjes gemixt met wat appel, olie, azijn, peper en zout).

Geef een reactie

