Home

Ik vroeg mij onlangs af waarom ze dat in godsnaam wentelteefjes noemen. ‘Ahja maar ge wentelt dat toch in een ei, en dan wentelt ge dat toch in de pan,’ antwoordde iemand. Klopt, maar ik had het eerder over deel twee van het woord. Een vrouwelijke hond of een ietwat schunnig woord voor de vrouwelijke soort? Waar het ook op doelt, ik ben al blij dat het op z’n minst verkleind wordt. Een wentelteef zou ik niet graag in de mond nemen. Het woord, bedoel ik dan. Op het werk durven wij ook wel eens lachen als iemand dat bestelt. Dat vinden wij dan grappig ja, zoiets.

IMG_20150207_102846

Ochja, we kunnen het ook gewoon nog verloren brood noemen, naar oud brood dat nog lag rond te dwalen. Of gewonnen brood, omdat we datzelfde brood toch nog nieuw leven hebben kunnen inblazen. Stiekem blijf ik toch wentelteefjes zeggen.

Wij kregen ze vroeger op woensdagmiddag wel eens bij moemoe (al noemden we ze toen wel verloren brood). Nu zijn ze vooral een weekendluxe geworden. Zeker deze gepimpte versie.

RECEPT

Ingrediënten
– 4 sneetjes brood, extra dik gesneden
– een kopje melk
– repen citroenschil van 1 citroen
– 2 eieren
– (kokos)boter of olie
– toppings (honing, plattekaas, fruit, yoghurt,…)

Bereiding
Breng het kopje melk met de citroenschil aan de kook en laat een kwartiertje op een laag vuur sudderen.
– Laat de melk helemaal afkoelen en haal de citroenschil er dan pas uit.
– Klop 2 eitjes los en meng ze met de melk.
– Laat je boterhammen een paar minuten weken in het eimengsel tot ze helemaal soggy zijn.
– Af en toe wentelen.
– Verhit de boter/olie in een pan en laat je wentelteefjes daarin een mooi bruin korstje krijgen.
– Af en toe wentelen :).

Geef een reactie

