Home

Dinsdag restjesdag.

Op te werken:

  • 20 paarse spruiten
  • 1 zoete aardappel
  • 2 stronkjes witloof
  • een handje rucola
  • 1 venkel
  • 1 prei met uitdrogingsverschijnselen
  • 5 wortelen
  • een zak slappe boerenkool
  • een kommetje honing-mosterd-citroendressing
  • oud wit brood

Van waar blijft dat komen? Je zou bijna denken dat ik een moestuin in mijn garage verstop. Helaas, daar past hoogstens nog een bloempot in. Het zit zo, ik heb nogal wat huisgenoten en samen zijn wij af en toe wat te enthousiast en verliezen we het overzicht.

IMG_20150217_171812 IMG_20150217_180714

Maar mij hoor je niet klagen, ik hou van restjeskoken. Of toveren, zoals ik dat dan graag noem. En dat ik wat getoverd heb gisteren!

Eerst nog even over die spruiten. Paarse spruiten. Ik voel mij daartoe aangetrokken. Ze kosten dubbel zo veel als gewone groene spruiten. Toch kan ik het niet laten, ze zijn zo mooi. Ieder is ijdel op zijn manier, zeker?

IMG_20150216_182958

Maar goed, de restjes. Hebben het gehaald:

  • de spruiten
  • de rucola
  • de venkel
  • de prei
  • de slappe boerenkool
  • de dressing
  • het brood

Bleven achter: de zoete aardappel, witloof en wortelen. Die hielden het allemaal nog wel even vol.

IMG_20150217_190723

Samen werden ze: ten eerste gemarineerde spruiten op een stokje. Daarbij een warme spelt-linzensalade met boerenkool, prei en de mosterddressing, aangelengd met gember. De rucola en venkel werden samen een fris slaatje met citroen. En ten slotte geroosterd brood (of geroosterde wolkjes) met look en gerookte paprikapoeder. De potjes linzen en spelt waren daarmee ook nog eens leeggemaakt, YES!

IMG_20150217_181107

Als je dus wegens Dagen Zonder Vlees nog eens overenthousiast bent met je groentenconsumptiegedrag, weet dan dat niets verloren is.

Ohja en dat laatste is een restje van de restjes, in een restje pitabrood…

IMG_20150218_122653

RECEPT

GEMARINEERDE SPRUITJES

Ingrediënten
spruiten
– 1 eetlepel sojasaus
– 1 eetlepel honing
– 1 eetlepel rijstazijn
– 1 eetlepel sesamolie
(het is een indicatie, proeven is de boodschap)

Bereiding
– Kook of stoom de spruitjes net niet gaar.
– Meng alle ingrediënten voor de marinade en laat de bijna gare spruitjes hierin een uurtje marineren.
– Prik de spruitjes op een stokje (al dan niet gehalveerd).
– Grill ze dan kort in de grillpan of in de oven, tot ze ietwat krokant worden.
– Lekker met sesamzaadjes erover!

Plaats een reactie