Home

Ik rook tegenwoordig. Ik deed het nooit eerder maar zag het al vaker gebeuren. Een tijdje geleden proefde ik het voor het eerst en nu ben ik overtuigd. Roken is verrassend lekker.

Groenten roken dus. U dacht toch niet aan sigaretten. Groenten roken, zonder rookoven, want wie heeft dat nu in z’n keuken staan. Een tijdje geleden kreeg ik op restaurant een torentje van rode biet, zoete aardappel en feta. Zo’n intense rokerige smaak dat dat had, heerlijk. En de smaak bleef hangen. Zowel in mijn mond als in mijn hoofd. Ik moest het proberen.

IMG_20141208_171942

Die rode bieten waren daarom mijn eerste rookproject. Groot succes. We aten ze warm met knolselderpuree in een gerechtje-met-vanalles en de dag erna koud in een slaatje met avocado en een tahin-citroendressing en hennepzaad. Vooral warm zijn ze echt fantastisch.

IMG_20141209_124058

Ik heb intussen ook champignons geprobeerd en aardappelen en ajuinen zitten eraan te komen. Zo gaat dat met nieuwe ontdekkingen, ik heb de neiging daar dan nogal in op te gaan. Binnenkort ben ik sowieso een verstokte roker.

Hoe ga je te werk?

– Zet een wok op het vuur en bekleed die met aluminiumfolie.
– Zet de wok op een hoog vuur en doe er een bodempje ongekookte rijst in met wat kruiden. Ik ging voor een takje tijm.
– Leg daarop je bieten en sluit de wok goed af met een deksel. Na een paar minuten begint er zich rook te vormen.
– Ik liet mijn bieten een kwartiertje in de rookliggen, pakte ze dan in in aluminiumfolie en liet ze verder garen in de oven. Ze volledig laten garen in de rook lijkt me geen goed plan. Ik denk zelfs ook niet dat dat mogelijk is.
– Voor de champignons deed ik hetzelfde, maar ik zette ze op een rooster (in de wok) in plaats van rechtstreeks op de rijst.
– De rijst begint te verkleuren na een tijdje. Geen paniek, dat is normaal. Je huis gaat er zeker niet van vol rook hangen, maar een dampkap is toch een handig accessoire.
– Nog groenten die het volgens jou wel goed doen met een rooksmaak? Laat het mij weten!

Plaats een reactie